Man tänker sitt (2009)

Jeśli ktoś zamierza obejrzeć szwedką impresję "Burrowing", to powinien najpierw przypomnieć sobie kim był H.D. Thoreau. Ja tego nie zrobiłem i jedyne, co o nim pamiętałem to fakt, że promował koncepcję obywatelskiego nieposłuszeństwa. Niestety zakłóciło to nieco odbiór filmu.


"Burrowing" to filmowa impresja, których podstawą są myśli Thoreau wypowiadane przez 11-letniego chłopca. Służą one za komentarz życia mieszkańców jego osiedla. A jest to życie miłe, przyjemne i uporządkowane. Problem w tym, że nie dla wszystkich. Ci, którzy nie potrafią wpisać się w system szczęśliwego życia, dryfują na jego uboczu, jako outsiderzy, ludzie przegrani bądź żyjący pod silnym stresem próbując wciąż od nowa przystosować się do tego "co jest właściwe". Nie jest to obraz zbyt piękny czy pokrzepiający. Z tego też powodu nie jestem pewien, czy twórcy stają po stronie anarchizującego Thoreau, czy też wkładając jego słowa w usta dziecka, który nie musi jeszcze żyć samodzielnie, nie czynią z niego utopijnego naiwniaka, którego poglądy nie przyniosą szczęścia nikomu poza dzieckiem.

Sam film jest trochę zbyt hermetyczny jak na mój gust. Bardzo za to spodobała mi się muzyka Erika Enockssona.

Ocena: 6

Komentarze

Chętnie czytane

One Last Thing (2018)

After Earth (2013)

The Sun Is Also a Star (2019)

Nurse 3-D (2013)

Les dues vides d'Andrés Rabadán (2008)