Ida (2013)

"Ida" to jeden z tych filmów, które wywołują u mnie sprzeczne uczucia. Postawiłem mu 7, ale równie dobrze mógłbym dać 3 i uważałbym, że ta ocena odzwierciedla moje uczucia.



Za wysoką ocenę odpowiada przede wszystkim wykonanie. "Ida" ma piękne, zwodniczo proste zdjęcia, za którymi kryje się głębia emocjonalnej niejednoznaczności. To głównie za ich sprawą całość budziła u mnie pozytywne odczucia. Podobały mi się też dialogi (co w polskim kinie ostatnimi czasy było rzadkością). Świetne są też obie aktorki Kulesza i Trzebuchowska.

Za niską ocenę odpowiada przede wszystkim intencja. Oglądając "Idę" ani przez chwilę nie miałem wrażenia, że jestem świadkiem prawdziwej historii. Reżyserowi nie udało się zatrzeć granicy pomiędzy prawdą a fikcją. Cały czas gdzieś tliła się we mnie myśli, że to jest wykoncypowana historia, specjalnie tak a nie inaczej prowadzona, mająca taką a nie inną grupę postaci. Zamiast autentyczności czułem sztuczność, zamiast dramatów ludzkich widziałem dwie doskonale grające aktorki.

I choć mocno przeszkadzało mi to w odbiorze filmu, to jednak przeważyła ocena warsztatu. "Ida" jest po prostu pięknym, prostym dziełem.

Ocena: 7

Komentarze

  1. Zgadzam się z tobą w stu procentach. Sukces tego filmu za granicą jest dla mnie tajemnicą. Dla mnie ten film był tylko ładny. Poza tym pełna obojętność.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Chętnie czytane

One Last Thing (2018)

After Earth (2013)

The Sun Is Also a Star (2019)

Nurse 3-D (2013)

Les dues vides d'Andrés Rabadán (2008)