The Social Network (2010)

Cóż, nie jestem na Facebooku i wcale nie czuję potrzeby się tam pojawiać. Facebook, podobnie jak Nasza Klasa czy MySpace, jest dla mnie zbyt realny, by być atrakcyjnym w wirtualnym świecie. To ja już wolę Second Life. W związku z tym nie miałem żadnych oczekiwań wobec filmu. Nie bałem się, że film może mnie zniechęcić do Facebooka lub jego twórcy, co zresztą nie nastąpiło.


Sam film przypomina mi "Diunę" Franka Herberta. Podobnie jak książka, tak i film na pytanie czy to władza demoralizuje odpowiada przeczącą i udowadnia, że to ludzie już skażeni przyciągani są do pozycji władzy. Mark Zuckerberg to słaby człowieczyna, którego wadą wcale nie jest to, że jest dupkiem, dwulicowcem, zdrajcą. Jego wadą jest właśnie sama słabość, której się wstydzi i dla ukrycia której jest w stanie dokonać każde świństwo. Trudno go potępiać, budzi raczej litość, którą z kolei temperuje świadomość jego olbrzymiego bogactwa.

Wbrew temu co można się było spodziewać, to nie jest film sztywny, opowiadany z posągową miną. Jest tu sporo mniej lub bardziej zabawnych scen. Mnie szczególnie przypadł do gustu rektor i jego rozmowa z braćmi Winklevoss.

Jesse Eisenberg w głównej roli sprawdza się bezbłędnie. Jednak jest to rola tak bardzo bliska jego dotychczasowego emploi, że nie budzi większego zainteresowania. W oczy rzuca się raczej Justin Timberlake, który w roli założyciela Napstera zaskoczył dojrzałością aktorską. Co ważniejsze, jego zakres granych postaci jest znacznie szerszy, choć ostatnio zaczął wybiera postaci bardziej zabawowe, wyluzowane. "The Social Network" to także ważny film dla Andrew Garfielda, którego Amerykanie prawie w ogóle nie kojarzą. A szkoda, bo chłopak ma naprawdę talent. Po obejrzeniu filmu Finchera jeszcze bardziej żałuję, że Garfield zgodził się zagrać w "Spider-Manie". To najlepsza droga na roztrwonienie przez niego posiadanego talentu.

Ocena: 8

Komentarze

Chętnie czytane

Hvítur, hvítur dagur (2019)

One Last Thing (2018)

The Sun Is Also a Star (2019)

Les dues vides d'Andrés Rabadán (2008)

Paradise (2013)