The Spectacular Now (2013)

Moja tolerancja na niezależne kino amerykańskie wyraźnie maleje. Obawiam się, że za rok lub dwa to, co jeszcze nie tak dawno zachwycało mnie swoją prostotą i rozkosznym dziwactwem, będzie wywoływać u mnie wyłącznie zniecierpliwcie. Pierwsze objawy tej zmiany zauważyłem już podczas oglądania "Cudownie tu i teraz".


Film Ponsoldta zawiera pełen zestaw serwowany w kinie a la Sundance. Mamy więc błyskotliwego nastolatka, który jednak odstaje od reszty (nawet jeśli na pozór wydaje się być ziomalem). Mamy rodziców, którzy są źródłem chaosu i kompleksów bohatera. Jest też obiekt uczuć, który sprawi, że bohater otrzyma motywację, by wkroczyć do "świata żywych". Jest nawet śmierć, choć w tym przypadku tylko w formie anegdoty. Bohaterowie, wydarzenia, finał – wszystko to zostało spreparowane z premedytacją tak wyraźnie widoczną, że miejscami wyłączałem się, nie mogąc skupić uwagi na wtórności tej sundance'owej oryginalności. To już się robi naprawdę męczące i przestaje być urocze.

Ocena: 6

Komentarze

Chętnie czytane

Hvítur, hvítur dagur (2019)

One Last Thing (2018)

The Sun Is Also a Star (2019)

Les dues vides d'Andrés Rabadán (2008)

Paradise (2013)