Attack the Block (2011)


Najlepszy film o inwazji obcych jaki widziałem od lat. I aż dziwne, że nie zrealizował go Edgar Wright (choć za sprawą obecności w obsadzie Nicka Frosta można uznać, że ma błogosławieństwo twórców "Hot Fuzz" i "Wysypu żywych trupów", warto też pamiętać, że Joe Cornish pracował przy tamtych filmach, więc czerpał z najlepszych źródeł).


Po raz kolejny Hollywood dostaje mocnego kopniaka w tyłek. Tak jak wcześniej autorzy "Kroniki" pokazali, że o komiksowych superbohaterach można zrobić dobry film bez dużego budżetu, tak teraz Brytyjczycy zmasakrowali i wgnietli w ziemię ostatnie dokonania Fabryki Marzeń (vide "Kowboje i obcy" czy "Skyline"). Już sam pomysł, by z kosmicznymi zwierzakami walczyły dzieciaki był tak absurdalny, że w ogóle nie powinien się udać. A to właśnie ten pomysł, wraz ze świetnymi dialogami i odpowiednią dawką brutalności sprawia, że film jest świeży i bawiłem się na nim doskonale. Prosty wzorzec nabrał nowych kształtów. Joe Cornish udowadnia, że nie ma tak skostniałego schematu, w który nie dałoby się tchnąć nowe życie. Wystarczy tylko twórcza bezczelność i bogata wyobraźnia.


"Atak na dzielnicę" jest też wielkim hołdem złożonym młodzieńczej brawurze, ale i ostrzeżeniem przed nią. Z jednej strony to brak zahamowań sprawia, że młodzi bohaterowie wpadają w tarapaty. Z drugiej strony ta sama bezmyślność sprawia, że są w stanie stanąć do równorzędnej walki z kosmicznymi drapieżnikami, z którymi dorośli, racjonalnie myślący ludzie by sobie nie poradzili. Wyrażenie dzieci przyszłością narodu nabiera w tym kontekście zupełnie nowego znaczenia.

Ocena: 10

Komentarze

  1. To już druga dziesiątka ostatnio. Czy nie za dużo tego dobrego? Myślę, że z tą oceną trochę przesadziłeś, choć trudno mi się wypowiadać o filmie którego nie widziałem. Lubię sf, więc jeśli będę miał okazję, to kiedyś, czemu nie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na ten film trzeba raczej patrzeć jak na brytyjską komedię niż film sf (podobnie jak na Wysyp żywych trupów lepiej patrzeć jak na komedię a nie horror). Jestem przekonany, że większości osób film może się nie spodobać, ale ja się bawiłem przednie.

    A fakt, że jest to kolejna 10 w tak krótkim czasie mnie samego zdumiewa.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Chętnie czytane

One Last Thing (2018)

After Earth (2013)

Hvítur, hvítur dagur (2019)

The Sun Is Also a Star (2019)

Les dues vides d'Andrés Rabadán (2008)